Mitä tehdä, kun joku loukkaa sinua työpaikalla?

Miten kohdata loukkaavat kommentit ja passiivis-aggressiivinen käytös työelämässä?
Oletko koskaan kokenut epäasiallista käytöstä työpaikalla? Loukkaavat kommentit, piikittely ja passiivis-aggressiivinen käytös ovat valitettavan yleisiä. Voit kuitenkin oppia kohtaamaan ne rakentavasti.
Miksi ihmiset loukkaavat toisiaan työpaikalla?
Kommunikaatio on muutakin kuin sanoja – se on tunteiden välittämistä. Kaikki eivät hallitse tunnesäätelyään, ja tämä voi näkyä työpaikalla turhautumisena, piikittelynä tai jopa suorina loukkaavina kommentteina.
Yksi keskeinen syy loukkaavaan käytökseen on projisointi – toisen henkinen kuorma purkautuu sinuun, vaikket olisi tehnyt mitään väärin. Mutta hyvä uutinen on: voit hallita omaa reaktiotasi ja katkaista negatiivisen kierteen.
Näin otat tilanteen hallintaasi
1. Pysäytä ja kysy: "Onko tämä palautetta vai turhautumista?"
Tämä kysymys pakottaa toisen miettimään, onko hänen käytöksensä oikeutettua:
-
Jos kyseessä on rakentava palaute, sen voi käsitellä asiallisesti.
-
Jos kyseessä on turhautuminen, kysymys tekee sen näkyväksi ja vie sinut pois maalitaulun paikalta.
Usein loukkaava ihminen ei edes tajua, että hän käyttää sinua omana tunnesäätelykeinonaan. Tämä kysymys auttaa häntä kohtaamaan oman käytöksensä.
2. Kysy suoraan: "Oliko tarkoituksesi…?"
Esimerkiksi:
-
"Mikä oli tarkoituksesi, kun sanoit näin?"
-
"Oliko tarkoituksesi saada minut tuntemaan oloni epävarmaksi?"
Tämä kysymys laittaa toisen vastuuseen sanoistaan ilman, että itse hyökkäät takaisin. Usein vastaus on: "Ei tietenkään, en tarkoittanut sitä niin!"
Ihmiset saattavat ilmaista itseään loukkaavasti tiedostamattaan. Tämä kysymys pakottaa heidät miettimään sanavalintojaan ja vastuullisuuttaan.
3. Kysy: "Auttaako tämä meitä ratkaisemaan ongelman?"
Jos tilanne vaatii vielä vahvemman vastauksen, voit myös kysyä:
-
"Auttaako tämän sanominen minua kehittymään – vai saako se sinut vain tuntemaan olosi paremmaksi?"
Tämä kysymys toimii, koska se siirtää huomion pois sinusta takaisin toisen henkilön motiiveihin. Moni ei tajua, että he etsivät vain hetkellistä vallantunnetta – ja kun et anna heille haluttua reaktiota, he menettävät kiinnostuksensa.
Miksi tämä toimii?
-
Kun et reagoi tunnepohjaisesti, otat vallan takaisin.
-
Kun vastaat kysymyksellä, siirrät vastuun sanojen vaikutuksesta takaisin loukkaajalle.
-
Kun et anna heille toivottua reaktiota, heidän pelinsä menettää merkityksensä.
Ihmiset, jotka loukkaavat muita työpaikalla, eivät odota joutuvansa vastuuseen käytöksestään. Sinun ei tarvitse voittaa väittelyä tai todistaa mitään – riittää, että pysäytät toimimattoman kommunikaatiotavan ja siirrät vastuun sinne, minne se kuuluu.
Muista: Pysy tyynenä, ota tilanne haltuun ja jatka matkaasi ilman turhaa draamaa.
Haluaisitko työskennellä kanssani?